vackert väder, båda mina älsklingar med mig och plättar!

Snacka om att barn är fantastiska alltså! Det pågår nog betydligt mycket mer inuti deras små huvuden än vad vi tror. Helmi har lärt sig massor av nya ord senaste två tre veckorna, det kommer som från en kulspruta, varje dag minst tre nya ord som jag aldrig tidigare hört henne säga, och jag hinner knappt med att skriva ner det, så jag tänkte att jag skulle kladda ner det jag kommer ihåg här för att sedan fylla i hennes bok.

Ord hon kan nu:
tack (tah tah, och på senaste har hon börjat säga taach)
natt natt (låter såå sött då hon säger det godnatt, om ni inte förstod)
nej (oftast i en förolämpad och lillgammal ton, nääee)
min (Började hon säga hos mina föräldrar för två veckor sedan idag. hon säger min åt allt men oftast säger hon min mamma, även till t.ex. tv-dosan)
johan (började säga det i fredags, Johan är min pojkvän, som ni vet. Hon uttalar det jouva, eller ova eller joova och ropar det hela tiden)
linnea (började säga detta i fredags, först sa hon bara eea men under dagen blev det tydligare och nu säger hon heeja, det är hennes moster)
ikita (säger itita eller tita, vilket är hennes mosters schäfer. började säga det i fredags)
nam nam (allt hon tycker är gott)
mamma (hennes allra första ord)
pappa (tjatar om sin pappa väldigt ofta, vi har en liten daddys girl har vi börjat märka;) )
Sanna ( uttalar det nanna, hennes bonus syster, hennes favorit av alla hon känner typ)
Jacka (uttalar det darta, hon sa det första gången idag när vi skulle och handla, då pekade hon mot hatthyllan och upprepade när jag sa jacka.)
momme=mormor (ommee, började säga det för två veckor sedan)
moffe=morfar (efe, började säga det för två veckor sedan. Hon har alltid morrat när hon pratat om sin morfar, för det är nån grej dom två har för sig)
vovvov (hund som ni säkert förstår. Uttalar det ouv ouv. Har sagt det sen hon var typ ett år bara)
maaoo ( uttalade det tidigare aauu, men nu har hon börjat säga maaoo. Betyder katt.)
(får)
umy (Jimmy, min bror)
Ja, det är några som jag kan komma på, hon kan fler saker men det blir liksom inga ord av dom, mest härmar hon t.ex hur det låter eller något. Det mesta ovanstående har hon lärt sig senaste tre veckorna som ni ser. Bara idag har hon sagt typ två nya ord:)

Vi har haft en fantastisk dag. Det är första gången Hon får följa med till Johan och sova över, vilket hon verkar tycka är super kul.
Vi klev upp imorse och käkade yoghurt och såg lite tv innan Johan vaknade, sen åt vi frukost tillsammans och efter det åkte vi och köpte en ny pulka. Sen for vi ner till norra hamn och gick på isvägen, det var kanon fint väder så många var ute med sina barn. Johan och Andreas åkte skrillor och jag skjutsade Helmi i sin pulka tills hon somnade. Hon var så däckad att hon inte ens märkte att jag bar henne till bilen och spände fast henne i stolen:D
Sen åkte vi och handlade lördagsgodis och sen hem och så lekte hon och Johan medans jag gräddade plättar. Plättar med glass grädde och sylt på beställning av mina älsklingar:)
Efter det fick hon lördags godis, och min ena syster och hennes kille var här en stund och hälsade på.
När dom for badade jag och gumman och sen for vi och skjutsade några vänner till Johan som skulle festa. Och så handlade vi till imorn, för då ska vi till måttsunds backen och grilla och åka pulka om det är lika fint väder som idag. Johan skulle åka tillbaka till sina kompisar en stund var det bestämt så han gjorde det, men planerna ändrades så han följde dom på krogen istället för att komma hem. Så nu sitter jag och ser lite tv, har myst med gumman och sett prinsessan och grodan efter att Johan for, den var faktiskt rätt bra tyckte jag. Hon somnade lite senare ikväll, vid halv nio, så när jag burit isäng henne så diskade jag undan och ja, nu sitter jag somsagt här. Tänkte gå och lägga mig snart eftersom att det blev krogen för babe och jag törs då verkligen inte se filmerna vi hyrt ensam haha.
Så himla skönt att få spendera tid med både Johan och Helmi på samma gång. Jätte jobbigt att det är så att när jag är med den ena saknas alltid den andra. Tid med båda behövsdes känner jag!
Så, då vet ni vad jag har haft för mig idag. Nu ska jag lägga mig, för om vädret är bra imorgon så blir det en ute-dag till:)
peace

Kommentera inlägget här :