Faster Anitas äppelpaj! krispig snabb och enkel äppelpaj.

Det här receptet fick jag av Johans faster i somras, en supergod äppelpaj som är enkel att göra och som går otroligt fort om du behöver akut-baka till något speciellt. 

Du behöver:
200 gram margarin
1.5 dl socker
1.5 dl havregryn
1 msk bakpulver
3 dl vetemjöl (eller rågmjöl om du vill det)
ca 3-4 äpplen (smaksak)
 
sätt ugnen på 175 grader.

Skala och skär äpplen i små bitar, ungefär 1cm x 1cm. Lägg dem i en smord form, pudra kanel på om du vill men det är inget måste. Jag brukar ha lite vaniljsocker på istället för kanel.

Sjud ihop de övriga ingridienserna i en gryta på ganska låg värme, det ska smälta ihop till en fin smet, ungefär som havreflarn.

Häll smeten över äpplena och sätt i ugnen i ca 30 min beroende på hur din ugn är. (Min ugn bränner saker så jag har formen långt ner för att inte bränna ytan, då blir pajjen jätte äcklig!)

Servera med det du gillar, vaniljsås eller glass. Själv tycker jag att vaniljvisp (arla tror jag det är, på tetra) är godast till, den är fluffig och krämig och passar ihop med pajjen då den är rätt syrlig!

Tack Anita!


Kommentera inlägget här :